Bollen och recept

Idag har jag varit hemma. När Jan-Olof kom hem fick jag en fotboll av mamma pappa och J-O. Jag fick en sådan de visar på reklam från statiol. Jag pappa och Jan-Olof spelade fotboll sen. Vi grilllade hamburgare till kvällsmat,mums!
Här kommer receptet på mina jordgubbsgrottor.

200 gram  smör, rumsvarmt
1 tsk    vaniljsocker  
1 dl   strösocker
4,5 dl   vetemjöl
1 dl    sylt välj själv sylt


Glasyr

1 dl   florsocker
1 msk  vatten       



1. Sätt ugnen på 200 grader

2. Vispa smör, vaniljsocker och socker vitt och poröst med elvisp. Tillsätt mjöl och vispa till en smulig deg. Nyp ihop degen med händerna och vänd upp den på en lätt mjölad arbetsbänk.

3.  Dela degen i två bitar och rulla varje bitt till en 4-5 cm tjock rulle. Skär rullarna i 8 bitar vardera, 3-4 cm tjocka . Lägg bitarna med snitytan upp i bullpappersformar ställda på en plåt. Tryck ett hål i varje med tummen och fyll med sylt.


4. Grädda kakorna mitt i ugnen ca: 15 min.

5. Rör ihop florsocker och vatten,ringla glasyren runt sylten. Låt kakorna kallna på galler. Om du ska frysa kakorna ringla glasyren vid servering. LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0